2013. augusztus 19., hétfő

Zakynthosi ládák

A szigeten 12 com-os láda van. Ebből 10-t levadásztunk.

Miért nem kerestük meg azt a 2-t? Nos a robogó, amit béreltünk kínai volt, ami nem lett volna baj, ha több benne az erő. Az emelkedőket nehezen bírta kettőnkkel és ezekhez a ládákhoz kb. 400 m-es szintkülönbséget kellett volna megtenni. Én nem vállaltam a gyaloglást hegyre felfelé a hőségben, no meg az időt is sajnáltuk.
Helyette úsztunk teknősökkel. Sziget turista csalogatója a Caretta Caretta: álcserepes teknős,

melynek szaporodási időszaka pont június-augusztus, bizonyos partszakaszokra rakja le a tojásait, fészkenként kb. 100 db. Erre nagyon vigyáznak az önkéntesek és nyilván is tartják a fészkeket. Éjszakára lezárják a partot, nem lehet napernyőt leszúrni, sőt éjjelre a repteret is lezárják. Nehogy a repülők fénye a kikelő kis teknősöket összezavarja és ne a víz felé induljanak, mert a csillagok fénye a tengeren az útmutató nekik.
Bevallom nem akartam elhinni, hogy ott vannak.... de ott vannak, kb. 1 m hosszú a páncéljuk, méltóság teljes őslények, olyanok mint akik itt maradtak a földtörténet múltjából. Az elsőt egy kiránduló hajóról láttuk meg.
Gondoltuk biztos reggel bedobják a vízbe, követik, mert volt rajta valami jel, "gyűrűzött" volt,  halradarral megkeresik, mutogatják a kirándulóknak, este meg be az akváriumba. Másnap eljöttünk a strandra és élelmesen figyeltük a Glass bottom hajókat, és az egyik egy helyben maradt, fel a békalábakat, szemüveget, pipát és irány a hajó, mert ott a teknős, kb. 200 m-re a partról.... nos tényleg ott úszott, lassú, könnyed eleganciával. Hihetetlen volt.
A kapitány és a kirándulók nem kis örömére ott úszkáltunk mellette, sok fényképen szerepelünk vele szerintem, de majd a fotóshop!!! mi nyertünk, mert a hajó elment és mi maradtunk, meg Ő. Végül már mögé, fölé úsztunk és meg is érintettük, hátra nézet nagy fekete szemével és úszott tovább. Nem akartam kijönni a vízből, többet ilyet úgysem látok. De végül csak kiúsztunk, agyunk még nem tudta feldolgozni ezt az élményt, csak mosolyogtunk boldogan....
Következő és egyben utolsó napunkon is erre vettük az irányt, csak most Zsozsó egy kanyart elvétett és így Kalamakiba értünk, ahol szintén van strand, sőt teknős is. Nos a terv ugyanaz mint tegnap, kifigyelni a hajókat, de nem jöttek, Nem értettük, de nem adtuk fel, Bementünk, csak úgy és jött egy, még egy, sőt egy aludt a fenéken a fürdőzőktől alig 50 méterre. Mindegyikkel úsztunk, figyeltük, simogattuk őket. Csodás nap volt. Jó lenne őket újra látni még!!!

Jaj a ládák!! Bevallom a teknősös kalandok most izgalmasabbak voltak, de azért sok szép helyre eljutottunk a ládáknak köszönhetően.

Korán indultunk a 3. nap reggelén:   az első találat:    a Zakynthos East End volt.

A kilátás gyönyörű. Sőt a háttérben volt két motoros siklóernyős is! Találat könnyű volt. Már nagyon meleg volt, így tovább indultunk, ahol egy térképnél láttuk kiírva, hogy teknősök, kb.2,6 km. Irány. Itt derült ki, hogy a motor nem bírja,, de már nem volt visszaút, felértünk ill. én is felértem a tetejére a hegynek, onnan meg csak lefelé, de ez nem vigasztalt, mert tudtam, hogy lesz egy vissza út is.... Megérkeztünk, parkolás ingyen, napernyő ingyen napággyal, idejövünk minden nap!!!

Nos a teknősök miatt van minden. Napernyővel nehogy egy fészket tönkretegyünk. Tudatlanul a part közelében úsztunk a strand félreeső részén, de teknőst nem láttunk. Innen volt bennünk a kétkedés. Muszáj mennünk, nincs is itt teknős..... a parkoló őrt, ki egy helyi idősebb úriember, megkérdeztem van-e másik út. Mondja, hogy van, de nem jobb az sem. Menjünk csak arra amerre jöttünk, lassan, lassan, Gondoltam gyorsan úgysem tudunk se a motor, sem én,      gyalog meg  jó ha haladok. Megköszöntem kedvességét, és elindultunk. Ha eggyel kevesebbszer mondja, hogy lassan, lassan, akkor lehet, hogy tudok stoppolni, mert egy furgon éppen elindult felfelé. Na mindegy, Zsozsó megy, én is baktatok, fentről integet, kiabál nem sok van már hátra, biztat. Végül is gyorsan felértem, ahol hideg vízzel várt. Hiába az ingyen cucc, ide se jövünk többet!
Másnap (hétfő) nem csökkent kedvünk, újból elindultunk, csak laposabb helyek felé.
Némi találgatás, térkép nézés után, első megálló panoráma taverna, konkrétan Lofos.

Kilátás szép, a kabócák ebben a melegben is adják az "alapzajt". Néhányat láttunk a villanyoszlopon. Tévedésből felmentünk a fenti templomhoz is , de  végül meglett a láda is, ott a kőkerítés végén:
 2. találat:  Katastari Village

Innen tovább a 3. találathoz, ez is jó magasan volt, de megérte a kalória égetés hegymenet közben, mert olyan érett fügéket találtunk,............................... egy fügefán. Isteni finom lila fügék voltak, sajnos keveset szedtünk...

Agios Georgios:
Kis hüsőlés után folytattuk utunkat.
Mire ideértünk elhagytuk as térképet valahogy útközben. Sebaj, mentünk tovább, tovább....
4. találat:The View's Electric  Minden kiránduló busz megáll itt pár percre ezért:

Mi még nem adtuk fel, de merre? Először balra vagy mégse? Néhány felesleges kanyar után én mondtam, hogy kiszállok, ja leszállok, mert nem érzem a tagjaimat, megpihentettük nemesebbik felünket, ettünk, ittunk, felgyalogoltam egy "dombtetőre", ahol minden jármű csikorgatta vagy füstöltette a kerekeit, én csak szuszogtam,  és néhány km után már le is stoppoltak minket, hajó indul 15 perc,        Blue caves ( 5. találat) és a Navaigo öböl.  E két hely ami szintén a turisták kedvenc célpontja.

A hajózás jó volt, gyors, erős motor, csak úgy szelte a vizet. néha felfröccsent, ami igen jól esett. Közeledtünk az öbölhöz, kb. 300 m-s sziklafal, a fehér mészkő aljzat sajátos szint kölcsönöz a tengernek, tényleg ilyen.
Fent a szikla tetején van egy kilátó, onnan lehet ilyen fényképeket készíteni:

mi a  víz felől érkeztünk:

1983-ban futott zátonyra itt ez a csempészhajó, meneküléskor rosszul döntött a kapitány, mert ezt az öblöt választotta.

A roncs mögött volt vagy 50 fok, a víz viszont kellemesen hűs. Érdekes, de itt volt a leghidegebb a víz, bárhol, ahol fürödtünk jóval mekegebb volt a tenger.
 Visszafelé bementünk a barlangokba, azt gondoltuk, hogy a mi hajónk nem fér be, de befért. Bátrak kiugráltak, pl, Zsozsó is, a kapitány meg gázt adott és kiabálta a fürdőzőknek, hogy pá-pá. Persze csak viccelt, kint leparkolt, és akkor én kényelmesen vagy gyáván? ki hogy gondolja lementem a létrán a vízbe.Úsztunk egy jót,  Isteni volt!!

Miután kikötöttünk, fel a robogóra és irány haza.
Következő nap irány a teknősök. Laganasba mentünk, az első helyen befizettünk egy hajóra, ami Keri barlangjait

és a teknősöket mutatta meg. Azt mondták: "sure-sure", garantálják, hogy látunk, mint írtam az elején most már elhiszem. Szóval a hajó egy Glass bottom volt, vicces 4 db hát nincs 1X1m műanyag ablak,  amin nézheted az alját, vagyis a vizet. Az út klassz volt, megálltunk fürdeni itt is, és a végén kb. 3 óra múlva megláttuk a teknőst!!!, ahogy kidugja fejét a vízből és levegőt vesz majd alábukik és úszik szépen lassan.
Ez a hely Laganas, hát az egyetlen hely a szigeten, ami nem tetszett, iszonyatosan zsúfolt tengerpart, üvöltő zene, fiatalok paradicsoma.
Így kerestünk egy nyugodtabb helyett és eközben megkerestük a következőt:
 6.találat: The horizon
A zsúfolt partszakasz egyik tavernájának-  Horizon -  muskátlis ládájában meg is lelete Zsozsó nekem. Innen tovább menve
 7. találat  Gypsolithoi . Itt fürödtünk is egy kicsit, nagyon meleg volt a víz, isteni...

Lassan elindultunk haza.

Következő nap irány Keri felé. Vettünk térképet, így már kevésbé volt kalandos. Az aznapi ládáink:
8. találat Zakynthian Baywatch
Igaz ehhez a találathoz kicsit kb. 2 km feleslegesen motoroztunk, a tank meg igen üres volt, ebben az az aggasztó, hogy a hegyen voltunk ismét, Zsozsó szerint ebben az a jó, hogy lejt....
Nos miután visszafordultunk, megtaláltuk a le ill. felhajtót a ládához, és meg is érkeztünk, csakhogy hangokat hallottunk a semmi tetején. Muglik vagy keserek? Nos az utóbbi, mint kiderült 2 cseh család kicsi gyerekekkel gyalogosan. Kérdeztem, miután nálam volt a láda, hogy ezt keresek-e, mert ha igen akkor egy pillanat csak logolok és adom is. Így is volt.

Innen irány tovább, még vagy 20 km és egy apartman kertjében ill. mögötte meg is találtuk ezt a forrást.
 9. találat: Herodotos Spring

Tovább haladva felértünk a már emlegetett Keri fölé, amit pár napja hajóról láttunk azt most felülről, így is mese szép:

GPS szerint 187 m a tengerszint felett egy "Üvegtirgris" büfé várja a vendégeket, ahol gyorsan egy sör egy f rappé és jöhet a vadászat és meglett
10. találat: Zakynthos Lighthouse Keri

Visszaindultunk, mert elég messze voltunk és egy közelebbi strandot választottunk.